شماره مطلب: 13116

هدایت تحصیلی دانش آموزان از وقت اضافه هم گذر کرد!

از تابستان سال گذشته در یک حرکت هیجانی ، همه مشاوران از متوسطه دوم به متوسطه اول فراخوانده شدند تا بار هدایت تحصیلی پایه نهم را به دوش بکشند بی هیچ نقشه ی راهی ؛بی هیچ انگیزش و علاقه ای چرا که هیچ وقت از مشاوران برای این عزیمت اجباری اجازه و مشورتی خواسته نشده بود/ چهار بند مدیرکل شهر تهران در نطقی جنجالی در سالن فرهنگ در حضور مشاوران مدارس شهر تهران ، همه آشفتگی های آموزش و پرورش را به گردن مدیران 15 سال پیش انداخت/ کجای آموزش و پرورش کشورما شبیه کشورهای پیشرفته است که این یکی هم مثل آن باشد/ هیچ بخشنامه مشخصی در خصوص هدایت تحصیلی به مدارس صادر نشده که بشود به دانش آموزان و اولیای آنها توضیح داد که فرزندشان برای سال بعد چه بلایی سرشان خواهد آمد/ آیا بهتر نبود که نام انتخاب رشته را به اجبار رشته تغییر می دادیم/ همیشه ، این دانش آموزان هستند که نتیجه سوء مدیریت کسانی را می دهند که بدون هیچ تدبیری در زندگی آنها تغییرات ایجاد می کنند و این جای تامل بسیار دارد.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان استان اردبیل به نقل از صدای معلم،سال تحصیلی 95-94 تمام شد اما برای برخی دانش آموزان هنوز ابتدای راه است . دانش آموزان پایه نهم که گوشت قربانی و به نوعی موش آزمایشگاهی آموزش و پرورش بوده اند تازه ابتدای راه اند . از این روی می گویم  گوشت قربانی چون نظام آموزشی از ابتدای ورود این دانش آموزان به دبستان خواب های عجیبی برایشان دیده بود. با ورود این دانش آموزان به دبستان به یک باره کتاب های آموزشی تغییر یافت ، کتاب ها از حالت سنتی خارج و روش جدید بخوانیم و بنویس جایگزین روش های پیشین شد .

روشی که هم برای معلمان تازگی داشت و هم اولیا و هم دانش آموزان ؛ گیجی و سر درگمی برای معلمان و کلاس های ضمن خدمت برای آنها، آموزش لحظه به لحظه معلمان برای آنکه با چالش های این کتاب کنار بیایند ؛همه و همه حکایت از آن داشت این روش در هیچ نمونه آزمایشی مورد آزمون قرار نگرفته است و احتمالا به یک باره تصمیم گرفته شده است در سبد آموزشی قرار داده شود مثل خیلی از کارهای هیجانی که در سنوات گذشته شاهدش بوده ایم .

اما کم کم این شیوه ی آموزشی جای خود را باز کرد و این دانش آموزان هم با همان تغییرات لحظه ی پا به کلاس دوم و سوم و... گذاشتند تا شدند دانش آموزان ششم ابتدایی.

 این مقطع جدید نیز برای اولین بار بر روی این دانش آموزان مورد آزمایش قرار گرفت تا آنها این سال را هم به سلامت پشت سر گذاشتند بی هیچ آینده ای و بی هیچ برنامه ی از قبل تعیین شده .

کشتی این دانش آموزان اندک اندک در متوسطه اول لنگر انداخت تا پایه های هفتم و هشتم و نهم را در متوسطه مشغول به تحصیل باشند.

اما ناگهان دوباره آموزش و پرورش از خواب برخواست و متوجه شد ای داد بیداد باید برای این طفل معصوم ها هدایت تحصیلی انجام گیرد !

از تابستان سال گذشته در یک حرکت هیجانی ، همه مشاوران از متوسطه دوم به متوسطه اول فراخوانده شدند تا بار هدایت تحصیلی پایه نهم را به دوش بکشند بی هیچ نقشه ی راهی ؛بی هیچ انگیزش و علاقه ای چرا که هیچ وقت از مشاوران برای این عزیمت اجباری اجازه و مشورتی خواسته نشده بود .

این طور به نظر می رسید که مسئولین محترم نظام آموزشی نیز خودشان یک باره متوجه شده بودند که همان بچه هایی که با بخوانیم و بنویسم آغاز کرده بودند خیلی بزرگ شده اند آ نقدر بزرگ که حالا برایشان باید هدایت تحصیلی انجام پذیرد.

آقای چهار بند مدیرکل شهر تهران در نطقی جنجالی در سالن فرهنگ در حضور مشاوران مدارس شهر تهران ، همه آشفتگی های آموزش و پرورش را به گردن مدیران 15 سال پیش انداخت و گفت هر چه می کشیم از دست همان هاست که نظام جدید را وارد آموزش و پرورش کردند  و ما قصد داریم طرحی نو در اندازیم !

در این طرح نو که به نظر سیاست کلی آموزش و پرورش بر آن بوده  با الگو گیری از کشورهای پیش رفته در نظر گرفته شده 65 درصد از دانش آموزان را به مراکز فنی و حرفه ای هدایت کنند . اما جای سئوال اینجاست که کجای آموزش و پرورش کشورما شبیه کشورهای پیشرفته است که این یکی هم مثل آن باشد ؟

بگذریم که این بار هم گوشت قربانی همان دانش آموزانی شدند که از ابتدا برای آزمایشگاه آموزش و پرورش ساخته شده بودند .

با تمام گیر و گرفت ها و تمام جلسات و همایش ها در خصوص هدایت تحصیلی  نتیجه آن شد که تا کنون که این نوشته به رشته ی تحریر در می آید : هیچ بخشنامه مشخصی در خصوص هدایت تحصیلی به مدارس صادر نشده که بشود به دانش آموزان و اولیای آنها توضیح داد که فرزندشان برای سال بعد چه بلایی سرشان خواهد آمد !

خرداد تمام شده و هنوز یک برگ هدایت تحصیلی هم صادر نشده و اولیای نگران که بالاخره سرنوشت دانش آموزشان چه خواهد شد البته این را باید اضافه کنم که وقتی برگه های هدایت تحصیلی صادر شود تازه اول داستان خواهد بود .

برگه هایی که هیچ کس نمی داند به چه صورتی خواهد بود و چه پاسخی از سوی دانش آموزان و اولیای آنها به همراه خواهد داشت . این را از این روی می گویم که عمق گنگی و مبهمی داستان برایتان روش شود.

البته ترجیح می دهم من نیز همچون سایرین منتظر بمانم و از اکنون مرثیه برای این بی تدبیری در دولت تدبیر نخوانم که گویا فایده ای ندارد . اما حسب شغلم و رشته تحصیلی ام که مشاوره است  لازم می دانم چند نکته را در خصوص این روش هدایت تحصیلی خاطر نشان سازم .

اول اینکه در فرآینده مشاوره یکی از مهم ترین ارکان مشاوره « راز داری » است  . اما جای سوال اینجاست که وقتی از مشاوران دعوت کرده ایم  برای تک تک دانش آموزان پرونده الکترونیکی تشکیل دهند تا اطلاعات شخصی و محرمانه او را در آن قرار  گیرد چرا این اطلاعات باید بدون اجازه دانش آموز وارد سیستم دانا و یا سناد شود ؟

احتمالا پاسخ شاید این گونه باشد که قرار است اطلاعات مشاوره ی با نمرات دانش آموزان تجمیع شود ؛ تا اینجای داستان را می فهمم اما سطح دسترسی به اطلاعات محرمانه دانش آموز و اولیای ایشان که صرفا حسب اعتمادی که به مشاور خود داشته چگونه خواهد بود .

منظورم این است که وقتی شما اطلاعات را وارد سناد و یا دانا می کنید از معاون اجرایی تا مدیر و هر کسی که پشت آن سیستم می نشیند می تواند اطلاعات محرمانه دانش آموز را مشاهد کند ، حال مسئولین مشاوره بفرمایند وقتی مشاوری تا این حد اجازه می دهد که اطلاعات مراجع خود در اختیار دیگران قرار بگیرد تا چه حد قابل اعتماد است؟

دوم اینکه بر سر این همه پرونده الکترونیکی که مشاوران با صرف زمان بسیار زیاد ثبت کرده اند چه خواهد آمد با فرض بر اینکه در حال حاضر  هیچ مشاوری در متوسطه دوم نداریم که بخواهد از این اطلاعات استفاده کند ؟ یعنی آموزش و پرورش از مشاوران خود خواسته فقط برای یک سال این همه اطلاعات وارد سیستم کنند و بعد آنها را به حال خود رها کند؟ این کار به واقع چقدر می تواند با منطق سازگار باشد ؟

سوم اینکه این اطلاعات با سوابق آموزشی دانش آموز قرار است تجمیع شود و بعد برگه هدایت تحصیلی صادر شود آن چنان که من از فحوای کلام مسئولین فهمیده ام هدایت دانش آموزان باید در خرداد و تیر صورت بگیرد ؛ حال تکلیف آن دسته از دانش آموزان که در یک یا چند ماده درسی تجدید دارند چه خواهد شد؟ آیا آنها نیزد هدایت خواهند شد ؟ فرض که هدایت شدند سئوال مهم تر اینکه امتحانات شهریور ماه چقدر بر روی این هدایت تحصیلی نقش خواهد داشت ؟اگر جواب هیچ باشد باید بگویم ضرورت برگزار امتحانات شهریور چه خواهد بود و اینکه آیا هیچ فرصتی به دانش آموزان برای جبران اشتباه در نظر گرفته نشده است؟

چهارم اینکه ؛ امسال از آنجا که نه خود مسئولان می دانستند چه می خواهند و نه مشاوران می دانستند قرار است چگونه هدایت تحصیلی انجام پذیرد ، لاجرم اطلاعات بسیار مشوش در اختیار اولیا و  دانش آموزان قرار داده شده است اما از آنچه مسئولین در خصوص هدایت تحصیلی گفته اند این گونه بر می آید که دانش آموزان بر اساس اولویت بندی به رشته ها و شاخه های مورد نظر هدایت خواهند شد .یعنی مثلا  اگر اولویت اول دانش آموزی فنی بود باید به فنی برود اگر چنین باشد که بعید می دانم آموزش و پرورش بتواند جلوی موج اعتراض اولیا دوام بیاورد ؛  باید پرسید چرا صحبت از انتخاب رشته می شود ؟ مگر در انتخاب رشته دانش آموز مجاز نیست بین گزینه هایی که واجد شرایط است یکی را انتخاب کند؟ آیا بهتر نبود که نام انتخاب رشته را به اجبار رشته تغییر می دادیم؟

و دست آخر  همیشه ، این دانش آموزان هستند که نتیجه سوء مدیریت کسانی را می دهند که بدون هیچ تدبیری در زندگی آنها تغییرات ایجاد می کنند  و این جای تامل بسیار دارد .

انتهای پیام/

مقالات

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.