شماره مطلب: 15737
در هنرستان فقیه عاملی کلخوران اردبیل روی داد؛

ابتکار جالب معلم در بازگرداندن لامپ های کم مصرف خراب به چرخه ی مصرف

معلم یکی از مدارس اردبیل توانسته لامپ های کم مصرف خراب را با هزینه ی تمام شده ی بسیار کم، دوباره به چرخه ی مصرف بازگرداند.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان اردبیل، حافظ فتح اللهی معلم هنرستان فقیه عاملی کلخوران اردبیل با ابتکار جالب خود توانسته لامپ های کم مصرف خراب و غیر قابل استفاده را با هزینه ی تمام شده ی بسیار کم دوباره به چرخه ی مصرف بازگرداند.

این معلم درباره ی نحوه ی انجام این کار توضیح می دهد و می گوید:با توجه به سرانه ی پایین مدارس باید به دنبال استفاده از ابزار هایی باشیم که هزینه تمام شده آن برای مدرسه پایین باشد، و به نوعی گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و ارائه نمونه عینی آن به دانش آموزان برداشته باشیم.

وی ادامه می هد: در ابتدا این روش را بر روی یک لامپ کم مصرفی که خراب شده بود، امتحان کردیم، به این ترتیب که با خرید چند عدد LED لامپ از بازار با هزینه ی تمام شده ی هرکدام به مبلغ 1000 ریال آن ها را در داخل لامپ کم مصرف جاسازی کردیم که نتیجه ی آن در طول بازه زمانی مصرف روشنایی بیشتر و مصرف برق کمتر بود.

فتح اللهی می گوید: بعد از این مرحله دیگر لامپ های خراب  در مدرسه را دور نمی انداختیم بلکه لامپ هایی قدیمی را که دیگر استفاده نمی شد جمع آوری کرده و با جاسازی LED ها درون آن دوباره به چرخه ی مصرف بازمی گرداندیم.

 این معلم خوش فکر می افزاید: با توجه به اینکه میخواستیم این کار را به دانش آموزان نیز آموزش دهیم در بعضی از کلاس های درس اعلام کردیم که دانش آموزان می توانند لامپ های کم مصرف خراب خود در منزل یا لامپ های قدیمی را به مدرسه بیاورند تا دوباره تعمیر شوند.

وی می گوید: در خرید انبوه LED ها از بازار هزینه تمام شده ی هر کدام به مراتب کم تر از 1000 ریال می شد، از اینرو با مشارکت خود دانش آموزان شروع به انجام این کار کردیم، هزینه هر لامپ کم مصرف اندازه متوسط در بازار بین 9 تا 10 هزار توان است، در حالی که با این روش می توان با 200 عدد LED تعداد 4 عدد لامپ درست کرد که هزینه ی تمام شده ی هر کدام 2 هزار تومان می شود و همچنین مصرف برق آن به مراتب کمتر از لامپ های کم مصرف و روشنایی آن 5 برابر لامپ های کم مصرف کنونی است.

فتح اللهی توضیح می دهد: این کار با مشارکت  هنرجویان رشته ی کامپیوتر  در مدرسه انجام دادیم که با آموزش های ارائه شده خود دانش آموزان این کار را انجام می دادند.

این معلم پیشنهاد می دهد و می گوید: همه معلمان می توانند در کارگاههای درس کار و فناوری از دانش آموزان خود بخواهند تا لامپ های خراب خود را به کارگاه بیاورند تا با ارئه آموزش هایی هم خود دانش آموزان نحوه ی انجام این کار را یاد بگیرند و هم به خانواده هایشان انتقال دهند.

وی همچنین به دیگر فعالیت قابل توجه خود اشاره ای می کند و می گوید: زمانی بود که هنرستان فقیه عاملی کلخوران فاقد گاز بود، در همین راستا در ماه های فروردین تا شهریور که بازه ی زمانی گرم سال محسوب می شود در پشت بام هنرستان بشکه های گالوانیزه ای را قرار می دادیم و آب را با شیلنگ به داخل آن انتقال می دادیم و با استفاده از آینه های شکسته غیر قابل استفاده ، نور خورشید را به داخل بشکه ها منعکس می کردیم، که در مدت 3 ساعت آب به خوبی گرم می شد، ودوباره آب گرم شده را با شیلنگ به محل مصرف هدایت می کردیم که این روش با استقبال خوب دانش آموزان مواجه شد.

انتهای پیام/

مقالات

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.