شماره مطلب: 15738
مدرس دانشگاه فرهنگیان :

آشنایی نمایندگان مجلس با مفاد سند تحول بنیادین از ملزومات اجرای این طرح است

مدرس دانشگاه فرهنگیان گفت:اولین و مهمترین در زمینه سند تحول، ایجاد فرصت مناسب برای آشنایی نمایندگان مجلس با سند تحول بنیادین است.
نسخه مناسب چاپ

بهگزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان اردبیل، 

آموزش و پرورش تا قبل از تدوین سند تحول بنیادین فاقد فلسفه ای مدون با خصوصیات اسلامی و ایرانی بوده است، نداشتن چنین فلسفه ای مدون و مورد توافق ، نوعی ناسازواری ( حتی تعارض ) درونی را در مجموع سیاست ها و برنامه های نظام تربیت رسمی و عمومی بوجود آورده بود، اکنون نه تنها فلسفه ی تربیت در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی مشخص شده است، بلکه راهکار های اجرای آن نیز تحت عنوان سند تحول بنیادین تعریف شده است، در چنین شرایطی این مدیران اجرایی به و یژه مدیران مدارس هستند که باید با ابتکار و خلاقیتی که از خود نشان می دهند اقدامات اجرایی معطوف به راهکار های مندرج در سند را شناسایی و برنامه های اجرایی هر یک از آن را دقیق و هماهنگ تدارک بینند ،در این راستا گفتگویی داشتیم با یکی از مدیران مدارس در خصوص ضرورت اجرای سند تحول بنیادین و نحوه اجرا شدن که در ادامه می خوانیم.

رویا محمد حسینی مدیر مدرسه و مدرس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه همزمان با تغییر وزیران و مدیرکل ها در هر دوره کل سیستم آموزش و پرورش و برنامه های آن تغییر پیدا می کرد گفت: تا قبل از سند تحول با روی کار آمدن وزیر جدید، راهکار ها و برنامه های دیگر ارائه می شد، که نتیجه ی آن عدم اجرای برنامه های از پیش تعیین شده و صدمه به بدنه ی آموزش و پرورش بود؛ برنامه های قبلی که 3 یا 4 سال برای آن زحمت کشیده شده بود ناقص می ماند و به نوعی باعث به هدر رفتن سرمایه ها و زمان می شد.

محمد حسینی تصریح کرد: بر اساس همین مشکلات و ارائه ی برنامه ها و روش های متعدد جهت اداره سیستم تعلیم و تربیت در بازه های زمانی مختلف که خود به نوعی به بی برنامگی منجر می شد،  نیاز به وجود سندی که بتواند راهگشای سیستم تعلیم و تربیت باشد احساس شد.

این مدرس دانشگاه در ادامه بیان کرد: سند تحول بنیادین حاصل کار چندین وزیر است و شورای عالی آموزش و پرورش  و تمامی کسانی که در تعلیم و تربیت صاحب فکر و نظر بودند در  تکمیل این سند مشارکت کردند و در دوران وزارت حاجی بابایی به تصویب رسید.

وی تشریح کرد: به یقیین می توان گفت سند تحول تمامی مسیر هایی را که باید طی می کرد پیمود، و پس از نهایی شدن آن مقرر  شد تمامی وزرای آموزش و پرورش بر مبنای این سند مدیریت آموزش و پرورش را جلو ببرند.

مدیر مدرسه دبیرستان آمنه با مطرح کردن این موضوع که در سند تحول تمامی راهکارها برای مدیریت مدرسه، تعلیم و تربیت به صورت مجزا ارائه شده است افزود: یک از مزیت های این سند امکان استناد به آن است، به عنوان مثال اگر از نهاد های دیگر بخواهیم در زمینه ای به آموزش و پرورش کمک کنند، خواهیم توانست به سند تحول استناد کنیم که تمامی دستگاهها را موظف به همکاری با آموزش و پرورش نموده است.

محمد حسینی با بیان این نکته که محتوای کلی سند تحول فلسفه حاکم بر کشور است که با جمهوریت و اسلامی بودن مطابقت دارد ادامه داد: اولین راهکار ارائه شده در این سند، مدیریت وایجاد مدرسه ای است که با جامعه ی مهدویت به طور کامل خود را وفق دهد، یعنی وقتی وارد مدرسه ای شدیم فیزیک و ساختار آن نشان دهنده ی ایرانی و اسلامی بودن آن باشد.

وی از مدارس به عنوان کانون تپنده تعلیم و تربیت یاد کرده و اظهار داشت: نقش مدارس در محله بایستی به عنوان کانون تپنده تعلیم و تربیت آن منطقه باشد؛ همچنین در سند تحول به این اشاره شده است که معلم باید چه کسی را چگونه پرورش دهد، دانش آموختگان این سرزمین باید چه ویژگی هایی را دارا باشند و به ارائه آموزش هایی برای حفظ و ارئه یکپارچگی کشور تاکید شده است.

این مدیر مدرسه به لزوم مطالعه سند تحول دربین مسئولان تعلیم و تربیتی اشاره کرده و خاطرنشان کرد: اگر افرادی که در راس آموزش و پرورش هستند این سند را مطالعه و هرکدام وظایف خود را بر اساس مبانی ارائه شده در سند تحول تطبیق و انجام دهند، در نتیجه شاهد رسیدن به هدف های مشخص شده در سند مطابق با نظرات مقام معظم رهبری خواهیم بود.

محمد حسینی با عنوان این موضوع که سرمایه گذاری در آموزش و پرورش واجب است  افزود: اگراین اندیشه در جامعه جا بیافتد، دیگر نیازی به هزینه در نیروی انتظامی و زندان ها نخواهد بود، چرا که وقتی تعلیم و تربیت به درستی شکل گیرد بسیاری از آسیب ها از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به  به دغدغه های معلمان اعلام کرد:  تا زمانی که فرهنگیان با دغدغه هاز ازجمله مشکلات معیشتی مواجه هستند نمی توان انتظار داشت کار تعلیم و تربیت دانش آموزان رو به سامان باشد؛از آنجایی که تفاوت بسیاری است بین معلمی که با فکر آسوده و به دوره از هیچ دغدغه ای سر کلاس حاضر شود با معلمی که با مشکلات فراوان و دغدغه های مالی را هم به آن اضافه کنیم سر کلاس حاضر شود.

مدرس دانشگاه فرهنگیان در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بزرگترین قدرت تصمیم گیرنده مجلس است و مصوبات مجلس در وزارتخانه ها ودستگاههای دولتی تاثیر گذار است، اولین و مهمترین گام جهت شناساندن این سند به مسئولان، ایجاد فرصت مناسب برای آشنایی نمایندگان مجلس با سند تحول بنیادین است، چرا که وقتی وزیری میخواهد مصوبه ای را اخذ کند دیگر به دنبال این نباشد که نمایندگان را  از آن آگاه کند ، بلکه خود نماینده نسبت به موضوع مطرح شده آگاهی داشته باشد.

باید به این توجه کرد که شخص رهبری بارها در سخنرانی ها ی مختلف به مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرده است و این به دلیل اهمیت دادن و مطالعه شخص ایشان نسبت به این موضوع است تا شاید دیگران نیز به حرکت آیند.

انتهای پیام/

 

مقالات

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.